Vitamina E (Tocoferol)

Beneficiile consumării vitaminei E (tacoferol) includ prevenirea bolilor de inimă, anginelor pectorale, tensiunii arteriale scăzute , chiar și în arterele și venele ce prezintă obstrucție, realizând o circulație sangvină mult mai eficientă. Tocoferolul se găsește doar în plante, în mod natural , și în farmacii, în mod sintetic.

1. Reglarea colesterolului

Colesterolul este o substanță produsă și sintetizată în ficat, necesară organismului pentru buna funcționare a celulelor, nervilor și a hormonilor. Din colesterol sunt sintetizați hormonii produși de către corticosuprarenală. Atunci când nivelul de colesterol este normal în organism, toate celulele organismului funcționează în mod corespunzător. Celălalt caz, când colesterolul este oxidat, acesta devine periculos pentru organismul uman. Studiile au arătat că un anumit tip de izomeri ai vitaminei E servesc drept antioxidant cu rol protectiv împotriva colesterolului oxidat. Acest lucru se întâmplă deoarece această vitamină neutralizează radicalii liberi care, în caz contrar, ar duce la oxidarea colesterolului. Este de menționat că vitamina E sintetizată nu are același efect precum vitamina E naturală.

2. Prevenirea dezvoltării anumitor boli

Radicalii liberi distrug sănătatea celulelor, ceea ce poate duce la probleme cardiovasculare sau chiar și neoplasm (cancer). Aceste molecule (radicalii liberi) formate în mod natural în organsimul uman, pot cauza complicații grave. Asemenea fapt se întâmplă atunci când radicalii liberi accelerează anumite procese sau conduc spre oxidare. Anumite studii au relevat faptul că tocoferolul crește imunitatea și , astfel , ajută în prevenirea bolilor și condițiilor în care acestea se dezvoltă.

De asemenea , studii recente sugerează că pentru buna funcționare a sistemului imunitar și a efectelor antioxidanților, izomerii acestei vitamine par a fi cei mai eficienți.

3. Buna funcționare a pielii

Vitamina E este benefică pentru piele deoarece întărește peretele capilarelor și  îmbunătățește elasticitatea pielii , acționând ca un puternic anti-aging. În același timp, reduce inflamațiile de la suprafața corpului , dar și din interiorul acestuia , protejând pielea de razele ultraviolete și cancer de piele, păstrând un aspect întinerit.  Tocoferolul mai este bun de utilizat și în cazul în care sunteți expus fumului de țigări .

Vitamina E ajută și în procesele de vindecare ale pielii, datorate arsurilor,  fiind absorbită rapid și ușor de către epiderm. Deoarece accelerează viteza regenerării celulelor epiteliale, această vitamină poate fi folosită în tratarea zgârieturilor, acneei și ridurilor.

4. Întărește firele de păr

Deoarece vitamina E este un puternic antioxidant, aceasta ajută în prevenirea efectelor mediului înconjurător asupra firelor de păr și a scalpului (facilitează și circulația sangvină la nivelul acestuia). Sub formă de ulei , din farmacii, vitamina se poate aplica direct pe păr, făcându-l să arate atât sănătos, cât și proaspăt și tânăr.

5. Reglarea hormonală

Vitamina E joacă un rol crucial în echilibrarea sistemului endocrin și sistemului nervos. Se datorează faptului  că acționează , în mod natural, asupra reglării hormonale. Simptomele dereglărilor hormonale pot include: creștere în greutate, alergii, infecții urinare, schimbarea aspectului și texturii pielii, anxietate, oboseală. Prin păstrarea în valori normale și echilibrate ale hormonilor, va fi mai ușor să vă mențineți sănătos/ă , să aveți o greutate normală, un ciclu menstrual regulat și să vă simțiți mai energic/energică.

6. Ajută în simptomele PMS-ului 

Administrarea de tocoferol ,sub formă de suplimente, cu trei zile înainte de menstruație și cu două zile după ce aceasta s-a declanșat, poate reduce crampele, anxietatea, oboseala și alte simptome ale sindromului pre-menstrual. De asemenea, vitamina E scade nivelul de durere dar și de durată a menstruației, reducând chiar și fluxul de sânge eliminat. Acționează în acest mod datorită echilibrării hormonale , dar și datorită menținerii unui ciclu menstrual regulat.

Surse de vitamina E

Ca și surse de vitamina E se cunosc în principal următoarele:

  • Migdale,
  • Spanac,
  • Cartof dulce,
  • Avocado,
  • Germene de grâu,
  • Semințe de Floarea Soarelui,
  • Ulei de palmier,
  • Păstrăv,
  • Ulei de măsline.

Deficit de tocoferol

Deficitul de vitamina E include slăbiciunea musculară și coordonarea mușchilor, vedere afectată (prin leziuni ale retinei) și diaree acută, datorită inabilității de a se secreta bilă în canaliculele biliare. Persoanele care au dificultăți în absorbția acestei vitamine sunt foarte rare.  Totuși, cei născuți prematur sau cu greutăți destul de mici la naștere tind să aibă un deficit de tocoferol. În cazul sarcinii, este necesară administrarea (doar sub control și îndrumarea medicului)  de vitamină E deoarece, în caz contrar, se poate ajunge chiar și la decesul copiilor nou-născuți.

Un studiu din America sugerează că acest deficit poate fi mai comun decât presupunem noi. Cei cu probleme de metabolism, aproximativ una din trei persoane americane, pot avea un deficit cronic de vitamina E. În asemenea caz, aceste cercetări specifică faptul că tocoferolul este o vitamină liposolubilă esențială pentru organismul uman. Deși vitamina E este prezentă în mediul circulației sangvine, nu poate ajunge către celule și țesuturi în mod normal, acesta fiind un deficit ”mascat” și greu în a fi detectat.

De asemenea, carența de tocoferol poate conduce către probleme mult mai grave precum: leziuni ale unor nervi, tulburări de ortostatism și apatie. S-a dovedit că , în principal, copii sunt cei mai afectați, iar lipsa de această vitamină se face resimțită mult mai rapid decât în cazul adulților.

Excesul de vitamină E

Suplimentele alimentare de tocoferol utilizate în exces pot da probleme cum ar fi cancerul de prostată sau afecțiuni cardiovasculare, datorită împiedicării coagulării sângelui. În cazul copiilor, administrarea de tocoferol se face sub supravegherea unui specialist.

De reținut

  • Deoarece această vitamină este una liposolubilă, e mai ușor de absorbit în tractul gastro-intestinal atunci când se asociează cu alimente ce conțin grăsimi.
  • Își pierde din eficacitate și proprietăți atunci când este expusă la aer, căldură , lumină, deci suplimentele ar trebui păstrare într-un loc închis, întunecat și rece.
  •  Oamenii care iau anticoagulante sau aspirină trebuie să se adreseze unui specialist înainte de a consuma suplimente ale acestei vitamine.
  • Reacțiile adverse pot apărea atunci când se combină tocoferolul cu medicamentele chimioterapeutice.
  • Absorbția de vitamină E se poate altera atunci când se administrează în paralel medicamente precum: colestiramină.
  • Nivelul de tocoferol poate fi afectat atunci când se iau medicamente anticonvlsive, zinc sau uleiuri de pește.

Necesarul zilnic

Doza zilnică (în funcție de vârstă) recomandată este de 15 mg pentru adulți. La copii (1 si 3 ani)  se recomandă ca doza să fie de 6 mg pe zi, iar la cei cu vârsta cuprinsă între 4 și 10 ani se administrează 7 mg zilnic.

Adauga comentariu

Apasa aici pentru a adauga comentariu

Suntem pe social media

Like us!