Vitamina B5 (Acid pantotenic)

Ce este vitamina B5?

Vitamina B5 este o vitamină cunoscută și sub denumirea de acid pantotenic. Ea este o vitamină hidrosolubilă. Vitamina B5 este necesară în sinteza coenzimei A, dar și în metabolismul tururor macronutrienților. Acidul pantotenic este un micronutrient esențial în dietă, fără de care organismul nu poate funcționa.

Generalități

Alimentația noastră este compusă în principal din macronutrienți (glucide, lipide și proteine) și din micronutrienți (vitaminele și mineralele). Atât macronutrienții cât și micronutrienții au rol structural și funcțional.

Vitaminele au un rol esențial în funționarea organismului. Ele intră în componența unor multitudini de procese biologice indispensabile vieții. Vitaminele necesare omului sunt nu mai puțin de 13: 4 liposolubile (A, D, E și K) și 9 hidrosolubile (vitamina D și familia de vitamine B). Acidul pantotenic, vitamina B5, face parte din familia de vitamine B, alături de B1 (tiamină), B2 (riboflavină), B3 (niacină), B6 (piridoxină), B7 (biotină), B9 (acid folic) și B12 (cianocobalamină).

Rol biologic

Vitamina B5 se regăsește în toate celulele organismului. Ea are un rol important în:

  • Răspunsul organismului la stres
  • Producerea unor hormoni (hormonii sexuali și cei de stres)
  • Formarea hematiilor
  • Sinteza coenzimei A
  • Gluconeogeneză
  • Sinteza de colesterol
  • În metabolismul energetic al organismului în general (conversia macronutrienților în energie)

Deficiență

Deficiența de vitamina B5 este foarte rară în rândul populației întrucât aceasta se găsește în aproape toate alimentele. O dietă variată și echilibrată asigură necesarul zilnic de vitamină B5 al unui individ. Cele mai frecvente simptome ce pot fi asociate cu un deficit de acid pantotenic sunt:

  • Oboseală, apatie, depresie, iritabilitate
  • Cefalee
  • Tulburări de somn
  • Tulburări digestive
  • Amorțeli/crampe musculare
  • Hipoglicemie
  • Infecții mai frecvente ale tractului respirator superior

La animalele de experiență s-a observat că un deficit de vitamină B5 a cauzat iritații la nivelul pielii și albirea blănii, simptome ce dispar odată cu administrarea de acid pantotenic. Încă nu există studii care să sugereze că la oameni, administrarea de suplimente de vitamină B5 ar duce la restaurarea culorii naturale a părului.

Administrarea de acid pantoteic, în cazul unui deficit, duce la ameliorarea/disparitia majorității simptomelor prezentate mai sus.

Supradozaj

Doza zilncă recomandată de vitamină B5 este de 5 mg pe zi la persoanele de peste 14 ani. În cazul unui supradozaj, de exemplu 10-20 mg pe zi, acesta poate duce la apariția diareei și poate crește riscul de sângerare.

În cazul în care vitamina B5 este luată ca supliment, poate apărea un dezechilibru în raportul celorlalte vitamine B. Din acest motiv este recomandat administrarea unui supliment ce să conțină întregul complex de vitamine B. Acesta se poate lua după masă, cu o cantitate suficientă de apă.

Precauții

Trebuie menționat și faptul că vitamina B5 poate interacționa cu alte medicamente. De exemplu aceasta interferă cu absorbția unor antibiotice precum tetraciclina.

Acidul pantotenic poate potența efectul inhibitorilor de colinesterază, medicație utilizată în tratamentul bolii Alzheimer. Aceste medicamente sunt: donepezil (Accord), clorhidrat de memantină (Memantina Torrent, Ebixa, Axura), galantamina (Reminyl), rivastigmina. Utilizarea suplimentelor alimentare cu vitamina B5 în asociație cu această medicație nu este recomandată datorită efectelor adverse ce pot apărea.

Pacienții aflați sub tratament cu anticoagulante(warfarină, acenocumarol) sau antiagregante plachetare (aspirină, clopidogrel) nu li se recomandă suplimente cu vitamina B5. Acest lucru se datorează creșterii riscului de sângerare.

Femeile care sunt însărcinate sau alăplează nu li se recomandă a depăși doza zilnică recomandată, fără a primi această indicație de la medic.

Este recomandat ca, înainte de a se lua orice supliment alimentar, să se facă doar la recomandarea medicului. Acest lucru este și mai important în momentul în care se ia o medicație pentru o condiție preexistentă, deoarece pot apărea interacțiuni între substanțe.

Aportul alimentar

Vitamina B5 este larg răspândită în alimente, atât în cele de proveniență animală, cât și vegetală. Necesarul zilnic este de 5 mg pe zi la persoanele de peste 14 ani. Dintre alimentele cu un conținut ridicat de acid pantotenic, enumerăm:

  • Carnea: pește, porc, vită, pui, rață și în special în organe precum ficatul și rinichii
  • Cerealele: pâine și alte produse din cereale integrale
  • Ouăle (gălbenuș)
  • Leguminoase: linte, mazăre, soia
  • Ciuperci, avocado, brocoli, conopidă, porumb, roșii, cartofi dulci
  • Alte surse: drojdie, alune, semințe de floarea soarelui, semințe de grâu germinate

Cercetătorii au descoperit că flora intestinală poate fi responsabilă de producția a unei anumite cantități de acid pantotenic. Sunt necesare studii suplimentare pentru confirmare.

Vitamina B5 se găsește în cantități suficiente necesarului zilnic într-o dietă echilibrată. Pentru a asigura un aport adecvat de acid pantotenic, este recomandat a se evita procesarea excesivă a alimentelor. Vitamina B5 se pierde prin congelare, fierbere și conservare.

Adauga comentariu

Apasa aici pentru a adauga comentariu

Suntem pe social media

Like us!