Căutare

Toate procedurile

Schimba ora Programări

Inchide

Programează Consultație

Atenție! Data și ora exactă a programării va fii stabilită telefonic, apoi vă va fi comunicată verbal dar si pe e-mail.

Programează serviciu medical

Cerere o ofertă medicală

Cerere serviciu medical

Analiza detaliată

Analiza detaliată

Răspuns

Răspuns

duminică, iulie 03, 2022

Etapele dezvoltării copilului: 2 – 3 ani

NewsMed
NewsMed

16 Nov 2017

eye-glyph Vizualizări: 4050

Distribuie Articolul

Etapele dezvoltării copilului constituie o modalitate bună de evaluare a traseului parcurs de copil. Prin intermediul acestora, părintele poate determina care arii necesită mai multă stimulare sau care arii se dezvoltă normal. De asemenea, etapele dezvoltării copilului permit cunoaşterea provocărilor pe care le-ar putea întâmpina părinţii. Astfel, aceştia pot depăşi mai uşor aceste etape şi se pot bucura de momentele petrecute alături de copil. Structurarea acestor etape pe luni este orientativă, copiii evoluând diferit. Cu toate acestea, caracteristicile fiecărei etape constituie un reper important în modelarea personalităţii viitorului adult.

Lunile 24 – 26

Personalitatea

La această vârstă, copilul are mai multă încredere în el. Arată acest aspect mai ales prin acţiunile sale: utilizarea articolelor destinate adultului: machiaj, detergenţi etc. Afectivitatea faţă de părinţi este deseori evidenţiată prin diferite gesturi şi acţiuni. Ataşamentul faţă de aceştia se remarcă în special în momentele de separare: părinţii pleacă la serviciu, copilul este lăsat la creşă, ora culcării etc. Lipsa părinţilor poate fi înlocuită cu jucăria preferată a copilului, de care acesta devine foarte ataşat. Tot în această perioadă, simţul proprietăţii este foarte accentuat. Copilul va înţelege în timp că poate împrumuta un obiect altcuiva. Aceasta se va  realiza prin explicaţii repetate.

Curiozitatea copilului este în continuă creştere în această perioadă. De aceea, este necesar ca părinţii să acorde o atenţie deosebită siguranţei celor mici. Simpla interdicţie a unor acţiuni nu este suficientă, deoarece copilul devine tot mai dornic de a le realiza. Cea mai bună abordare a acestor situaţii este explicaţia. Dacă copilul înţelege de nu are nevoie să facă acea acţiune, şansa ca el să o întreprindă este mai mică.

Limbajul

Limbajul va cunoaşte o dezvoltare amplă, copilul având o capacitate mai mare de a achiziţiona cuvinte noi. De asemenea, el cere detalii despre obiectele necunoscute, încercând să achiziţioneze cât mai multe informaţii. Explicaţiile simple şi uşor de înţeles cu privire la mediul înconjurător sunt cele mai potrivite pentru o percepere cât mai corectă a mediului. Acestea pot contribui si la îmbogăţirea vocabularului. Spre exemplu, adultul poate preciza denumirea unui fruct (măr, pară etc), în locul denumirii generale de „fruct” sau tipul de floare, nu doar „floare”.

Socializarea

Copilul preferă compania celor de vârsta lui, comparativ cu lunile mai mici, unde prefera compania adultului. Cu toate acestea, îi place compania adultului, simţindu-se în siguranţă. În prezenţa unui adult, copilul este dornic să contribuie la treburile casnice, imitându-l. De asemenea, copilul îşi face prieteni şi stabileşte cu ei o relaţie care pune accentul pe comunicare, imitaţie şi multă joacă.

La această vârstă, copilul are o preferinţa pentru deghizare. Fetele, în special, sunt cele care imită mama. Ele probează diferite obiecte de vestimentaţie, încălţăminte sau încearcă chiar utilizarea machiajului. Băieţii se pot deghiza în personajele preferate din poveşti, în cowboy etc.

Copii pot fi instruiţi cu privire la modul de comportare în situaţii întâlnite în societate prin simpla citire a povestirilor educative. Astfel, pot fi utilizate poveşti ce pot fi inspirate chiar din provocările pe care cei mici le întâmpină. Avantajul acestora este că sunt preferate de copii, pentru că ei se regăsesc în personaje. Exemple de astfel de teme pot fi: frica de întuneric al ursuleţului, căţeluşul care se spală pe dinţi, pisica care nu adorme la timp etc. Poveştile au rolul şi de a stimula imaginaţia copilului.

Lunile 27 – 29

Personalitatea

Această perioadă se caracterizează prin disciplină şi autodisciplină. Astfel, copilul şi-a însuşit anumite reguli de bază pe care le respectă, pentru a se integra în viaţa de familie. Tot în acest interval, încrederea în sine se clădeşte şi copilul îşi formează o viziune mai amplă asupra mediului.

Explorarea mediului este o altă caracteristică pentru această etapă de dezvoltare. Copilul poate sorta obiectele în funcţie de culoare, model, formă etc. Această însuşire stă la baza dezvoltării inteligenţei şi a logicii.

Limbajul

Limbajul este în continuă dezvoltare, iar copilul poate achiziţiona între treizeci şi trei sute de cuvinte. Acesta poate forma propoziţii corecte din punct de vedere gramatical şi poate realiza chiar şi concordanţa timpurilor verbale. În această etapă de dezvoltare, copilul poate învăţa si cuvinte dintr-o altă limbă. O limbă străină va fi mai uşor de asimilat, dacă utilizarea acesteia este frecventă în prezenţa copilului.

Dezvoltarea senzorială a copilului constituie o etapă foarte importantă în dezvoltarea copilului. Experimentarea a cât mai multe sunete, texturi, mirosuri, gusturi contribuie la dezvoltarea acesteia. Dezvoltarea senzorială este necesar a se dezvolta corespunzător, fiind esenţială în dezvoltarea ulterioară a celui mic.

Socializarea

Schimbările din această categorie nu sunt majore. În relaţiile cu cei din jur, copilul este sociabil şi comunicativ. În cazul apariţiei unui conflict, acestuia îi este greu să îl soluţioneze, putând recurge chiar la un comportament agresiv. Explicaţiile adulţilor şi experienţele pe care le are copilul, îl vor determina să reacţioneze mai conciliant şi să aibă mai multă răbdare în viitor.

În cadrul jocului, copilul învaţă să se joace şi singur. Acesta îşi poate dezvolta diferite scenarii de joacă pe baza imaginaţiei. Principalele jocuri preferate sunt cele care implică demontarea obiectelor, deoarece copilul este curios să afle care este mecanismul de funcţionare al respectivului obiect; precum şi jocurile de construit: cuburi, lego; jocurile de puzzle etc. Copilul poate să îşi evidenţieze şi talentele artistice, el începând să deseneze, să picteze, să se joace cu plastilina etc.

Relaţia tată – copil

Relaţia tată – copil este foarte importantă în această perioadă. Tatăl este cel care oferă siguranţă copilului, furnizează un model social. El este cel care în mod simbolic asistă copilul în integrarea în societatea. Prin aceasta, copilul simte că îşi câştiga independenţa, ieşind de sub ocrotirea şi protecţia mamei. Tot tatăl are un rol important în asimilarea de către copil a diferenţei între cele două sexe. Pentru băieţi tatăl va constitui un model, în timp ce pentru fete acesta va reprezenta un „bărbat pe care îl vor cuceri”. Prezenţa tatălui la această vârstă este esenţială pentru realizarea legăturii afective tată – copil.

Implicare tatălui la vârste mai mari, nu va reuşi realizarea unei legături la fel de solide cum este cea realizată în copilărie. În cazul unui tată neimplicat în viaţa copilului, dar care doreşte ulterior să se implice prin oferirea acestuia a diferitelor facilităţi: bani, maşină, vacanţe etc., relaţia tată – copil nu va fi bazată pe afecţiune. Copilul poate interpreta aceste gesturi ca fiind o modalitate de deculpalbilizare a tatălui. În unele situaţii, copilul poate folosi sentimentul de vinovăţie al tatălui ca modalitate de şantaj. Aceste evenimente pot apărea şi în cazul unei mame neimplicate în dezvoltarea copilului.

Etapele dezvoltării copilului cuprind şi apariţia complexului Electra la fete: acestea intră în competiţie cu mama lor pentru atenţia tatălui. La băieţi apare complexul Oedip: aceştia intră în competiţie cu tatăl pentru atenţia mamei. Aceste două complexe se estompează în mod normal odată cu creşterea copilului.

Lunile 30 – 32

Personalitatea

Copilul îşi conturează caracteristicile personalităţii şi ale comportamentului său. Această însuşire a vârstei alături de o curiozitate imensă, o energie crescută şi o imaginaţie bogată conduc la multe provocări pentru părinţi.

Alte progrese se înregistrează şi în ceea ce priveşte coordonarea mână-ochi. Această abilitate poate fi dezvoltată şi prin diferite jocuri. De asemenea, copilul poate ţine creionul în mână la fel ca un adult. Dezvoltarea pe partea de motricitate poate fi observată şi în activităţile sale. Acestuia îi plac activităţile care îl stimulează şi care îl provoacă să înveţe lucruri noi. Astfel de activităţi sunt: înşurubarea, deşurubarea, înşirarea mărgelelor etc.

Limbajul

Pronunţia cuvintelor se perfecţionează. Pot să mai existe unele dificultăţi în pronunţia unor consoane. Acestea se pot corecta în timp. Părinţii pot atenţiona copilul când greşeşte, în acest fel ei rectificând pronunţia acelor cuvinte. De asemenea, apelarea la un logoped este mai utilă, deoarece acesta utilizează tehnici specifice de corectare.

Copilul are abilitatea de a asculta şi de a executa trei instrucţiuni oferite simultan de adult. Un astfel de exemplu poate fi: „Mergi în dormitor, ia ochelarii şi adu-mi, te rog.”.

Socializare

Comunicarea cu cei de vârstă apropiată creşte. Copilul se joacă mai frumos cu aceştia şi poate chiar inventa jocuri simple. Utilizează obiectele din jur imitând jucăriile, uneori preferându-le în locul acestora. Îi place să se joace prin imitaţie: să fie medic, poliţist, astronaut etc.  Este capabil să participe la jocuri de societate simple, precum domino.

În această perioadă este recomandat a se începe deprinderea cu regulilele de politeţe. Însuşirea de către copil a acestora este dificilă. Copilul trebuie în primul rând să înţeleagă de ce i se cere să acţioneze într-un anumit mod. Adulţii pot constitui ei înşişi un exemplu, adresându-se politicos atât copilului, cât şi celor din jur.

Lunile 33 – 36 (3 ani)

Personalitatea

Personalitatea copilului se conturează, uneori fiind prezente şi unele capricii ale acestuia. Copilul are încredere în el, se simte mare şi va încerca să îşi ia propriile decizii. Uneori va încerca să intervină şi în deciziile altora. Comportamentul adulţilor în astfel de situaţii este foarte important. Abordarea potrivită este oferirea copilului dreptul de alege în anumite circumstanţe, dar şi impunerea unor reguli şi a unor limite. Astfel, este prevenită dezvoltarea unui tip de personalitate dificil şi greu de integrat în societate.

Limbajul

Copilul se exprimă cu uşurinţă în propoziţii. El are capacitatea de a învăţa poezii sau cântecele. Acestea au şi rolul de a-i îmbogăţi vocabularul.

Socializarea

În relaţiile cu cei din jur este mai prietenos şi reuşeşte să prevină sau să aplaneze mai eficient conflictele. Jocurile copilului se bazează mult pe imaginaţie (jocuri prin imitaţie), acesta fiind la limita cu realitate. De cele mai multe ori, imaginaţia se întrepătrunde cu realitatea, copii nerealizând o distincţie clară între acestea.

Concluzii

Cunoaşterea acestor etape constituie un element important pentru conceperea unui plan de creştere a copilului. Etapele dezvoltării copilului contribuie la o evoluţie completă a acestuia, dar şi la atenuarea anxietăţii părinţiilor cu privire la creştere şi educare.

Adauga un comentariu

Medici care tratează această afecțiune

Logo

Site-ul NewsMed.ro se adresează oricărei persoane care prezintă interes cu privire la subiecte din sfera medicală şi care decide să nu rămână nepăsătoare atunci când vine vorba de asigurarea propriei sănătăţi.

Contacts

Colaborare:

colaborare@newsmed.ro

Publicitate:

publicitate@newsmed.ro
Social

Acum ne găsești și pe rețelele de socializare!