Căutare

Toate procedurile

Schimba ora Programări

Inchide

Programează Consultație

Atenție! Data și ora exactă a programării va fii stabilită telefonic, apoi vă va fi comunicată verbal dar si pe e-mail.

Programează serviciu medical

Cerere o ofertă medicală

Cerere serviciu medical

Analiza detaliată

Analiza detaliată

Răspuns

Răspuns


Etapele dezvoltarii copilului: 0-1 an

NewsMed
NewsMed

22 Sep 2017

eye-glyph Vizualizări: 1012

Distribuie Articolul

Dezvoltarea  copilului este analizată prin prisma cunoștințelor și a comportamentelor dobândite pe următoarele arii: socializare, limbaj, motricitate fină și grosieră. O socializare deficitară poate indica întârzieri în dezvoltarea intelectuală, emoțională, auditivă sau chiar vizuală. Etapele dezvoltării copilului au fost clasificate în ordinea apariției lor cronologice. Prezența sau absența acestora indică gradul de dezvoltare al copilului.

Etapele dezvoltării pot diferi de la un copil la altul. De aceea, nu constituie un motiv de îngrijorare faptul că  anumiți itemi specifici dezvoltării copilului nu apar cu precizie în intervalul menționat. Cu toate acestea, dacă intervalul menționat este mult depășit cronologic, poate exista o problemă în dezvoltarea copilului. Spre exemplu,  dacă la vârsta de 1 an copilul nu are contact vizual, nu răspunde la nume, nu spune câteva cuvinte, este semnul unei întârzieri în dezvoltare.

Specialiștii în domeniu au realizat o clasificare a acțiunilor realizate de copil corespunzător cu vârsta acestuia, după cum urmează:

Etapele dezvoltării copilului

Luna 1

  • copilul reacționează la mângâieri
  • este prezent reflexul Moro – manifestat prin tresărire la stimuli auditivi, vizuali, tactiili
  • reflexul Babinski sau plantar se evidențiază prin flexia sau extensia degetelor ca urmare a stimulării tactile
  • poate ridica capul sau îl poate mișca stânga-dreapta atunci când se află culcat pe spate
  • este prezent reflexul de apucare  (nou-născutul apucă degetul adultului)
  • în cazul existenței unui disconfort sau a unei necesități nesatisfăcute, sugarul plânge
  • musculatura mâinilor este încordată (ține mâna sub formă de pumn)
  • contactul vizual este slab

Luna 2

  • copilul răspunde la stimulii auditivi prin întoarcerea capului către sursa de zgomot
  • din poziția culcat pe abdomen poate ridica capul la un unghi de 45°
  • poate urmări cu privirea un obiect care se mișcă
  • atunci când un adult îi acordă atenție începe să gângurească
  • copilul  plânge diferit în funcție de nevoile pe care le are
  • se remarcă apariția zâmbetului în jurul celei de-a 6 săptămâni
  • musculatura mâinilor se relaxează
  • are contact vizual

Luna 3

  • atunci când sugarul este menținut în poziție verticală, acesta își poate susține capul pentru anumite perioade de timp
  • sugarul zâmbește ca răspuns la alt zâmbet
  • în poziția culcat pe abdomen, poate ridica capul la un unghi de până la 90°
  • începe să își observe membrele – debut al recunoașterii schemei corporale. Cunoașterea acesteia este esențială pentru dezvoltarea normala a copilului.
  • reflexul de apucare dispare
  • copilul reacționează  la stimuli auditivi prin întoarcerea capului în direcția producerii zgomotului
  • copilul poate chiar să chicotească
  • se remarcă recunoșterea chipurilor familiare
  • manifestă interes pentru situațiile noi
  • dacă este ținut în poziție verticală, copilul încearcă să se susțină prin intermediul picioarelor
  • copilul gângurește mai des

Luna 4

  • controlul capului se îmbunătățește, acesta putând să și-l  susțină
  • se evidențiază apariția balelor, a balonașelor
  • se  poate împinge în mâini când stă culcat pe abdomen
  • poate apuca un obiect cu ambele mâini
  • se întinde după diferite obiecte
  • sunetele se diversifică, acesta putând  rosti vocale  „aaaa”, „oooo”
  • apare râsul
  • îi place să fie legănat
  • se rostogolește de pe spate pe lateral
  • poate sta în poziția șezut cu suport
  • începerea coordonării mână-ochi

Luna 5

  • copilul se poate rostogoli de pe abdomen pe spate
  • se remarcă apariția dinților
  • începe să ducă obiectele în gură
  • își poate duce degetele de la picioare la gură
  • prezența sunetelor se intensifică, copilul începe a spune unele vocale și consoane
  • copilul începe a imita adultul prin tonul vocii, gesturi etc.
  • poate roti mâinile
  • copilul acordă atenție corpului său
  • se recunoaște în oglindă (Pentru a introduce noțiunea de oglindă, adultul se privește în oglindă împreună cu copilul pentru perioade scurte. Adultul arată cu mână copilului nasul, ochii, gura. Copilul înțelege noțiunea de oglindă în momentul în care va arată singur nasul, gura, ochii etc. Oglinda este una din modalitățile folosite pentru recunoașterea schemei corporale.)

Luna 6

  • copilul poate să mestece și să muște
  • din poziția culcat pe abdomen poate să își ridice atât capul, cât și umerii
  • poate să se rostogolească de pe spate pe burtă și lateral
  • spune silabe (ma, ta, da)
  • se întinde după obiecte și le apucă cu mâinile
  • reușește să țină biberonul
  • în poziție verticală transferă o mare parte din greutatea corpului în picioare, încercând să se sprijine pe acestea
  • uneori, reacționează atunci când este strigat
  • mănâncă din linguriță

Luna 7

  • poate sta în șezut, dar se sprijină cu ajutorul mâinilor
  • transferă obiectele dintr-o mână în cealaltă
  • își pune toată greutatea în picioare în poziție verticală
  • produce sunete, imitând dialogul adultului atunci când i se acordă atenție
  • atunci când este strigat devine atent și rotește capul în direcția respectivă
  • se joacă cu obiectele/jucăriile care îi plac

Luna 8

  • stă în poziția șezut foarte bine
  • își pune toată  greutatea în picioare și încearcă să se ridice, sprijinindu-se de mobilă
  •  poate apuca obiectele doar cu degetele
  • înțelege interdicția (nu întotdeauna încetează o acțiune dacă i se cere)
  • poate trage de un șnur
  • începe să unească silabele, formând cuvinte (mama, tata), dar nu le spune mereu cu sens
  • se târăște pe abdomen

Luna 9

  • poate sta în poziția șezut fără sprijin până la 10 minute
  • se poate ridica din poziția șezut
  • începe să utilizeze preponderent mână stângă sau dreapta
  • se întinde după obiecte cu o singură mână
  • poate apuca obiectele mici doar cu degetul mare și cel arătător
  • își acoperă fața cu mâinile
  • își recunoaște părinții
  • începe să bea din cană
  • poate încerca să urce scările prin târâre

Luna 10

  • copilul aflat în poziție verticală poate ridica un picior, în încercarea de a face un pas
  • înțelege sensul cuvântului  „pa”,  îl poate pronunța în timp ce face cu mână
  • începe a spune cuvinte scurte, precum  „nu”,  „da” etc.
  • apare permanența obiectului (reține unde este pus un obiect) și poate găsi obiecte ascunse
  • se poate juca jocuri simple
  • se poate așeza fără ajutor
  • înțelege că acțiunile pe care le face au urmări (de ex.: dacă plânge, vine mama)

Luna 11

  • răspunde la comenzi simple   „dă-mi”,   „arată”,  „vino”, „hai”,  etc.
  • începe a merge sprijinindu-se de mobilă
  • dă din cap în semn de negare
  • se joacă cu mingea și o poate rostogoli
  • poate așeza obiectele într-o cutie, răsturna conținutul unei cutii
  • poate lua obiecte din spații înguste
  • din poziția șezut se  poate roti maximum 90°
  • încearcă să mănânce singur cu lingurița
  • îi place să i se citească povești și să se uite pe pozele cărților
  • începe să prefere anumite alimente

Luna 12

  • merge sprijinindu-se cu o singură mână și poate chiar face primii pași fără sprijin
  • începe să construiască turnuri, suprapunând două cuburi
  • poate da pagina
  • începe să spună mai mute cuvinte cu sens
  • înțelege sensul mai multor cuvinte
  • poate imita onomatopee (cum face cățelul, cum face pisica etc.)
  • repetă consecutiv cuvintele (ecolalie)
  • recunoaște unele obiecte
  • în prezența străinilor se apropie de părinți, dar în alte situații se comportă ca un copil independent
  • acordă afecțiune
  • permanența obiectului este dezvoltată (își amintește locul unde este pus un obiect și îl caută acolo)
  • poate imita adultul ( de ex.: se preface că vorbește la telefon, că mănâncă, doarme, etc.)

Verificarea gradului de dezvoltare al copilului

Pentru a calcula cu exactitate gradul de dezvoltare al copilulu i se realizează Scala de dezvoltare  Portage. Acesta cuprinde o serie de întrebări din categoriile: cognitiv, socializare, limbaj, motricitate, autoservire. Întrebările sunt selecționate în funcție de vârsta cronologică sau biologică a copilului după cum urmează: 0-1 an, 1-2 ani, 2-3 ani, 3-4 ani, 4-5 ani, 5-6 ani. Aceste întrebări sunt realizate în conformitate cu itemi corespunzători etapelor dezvoltării copilului. Rezultatul testului constă în aflarea vârstei mentale a copilului, precum și a coeficientului de dezvoltare. Vârsta mentală reprezintă vârsta corespunzătoare dezvoltării copilului.

De asemenea, testul Portage evidențiază care dintre etapele dezvoltării copilului au fost parcurse cu succes și care dintre caracteristicile corespunzătoare fiecărei etape trebuie însușite de copil.

Concluzii

Părinții sunt sfătuiți să aibă un caiet dedicat notării etapelor parcurse în dezvoltarea copilului lor. Datele introduse în caiet pot fi comparate cu itemii corespunzători celor din etapele dezvoltării copilului. În acest mod, părinții pot observa mai ușor dacă dezvoltarea decurge normal sau apar întârzieri. Dacă se observă anumite întârzieri de limbaj, cognitive etc., este indicat ca părinții să se adreseze specialistului: psiholog, medic pediatru.

Adauga un comentariu

Medici care tratează această afecțiune

Logo

Site-ul NewsMed.ro se adresează oricărei persoane care prezintă interes cu privire la subiecte din sfera medicală şi care decide să nu rămână nepăsătoare atunci când vine vorba de asigurarea propriei sănătăţi.

Contacts

Colaborare:

colaborare@newsmed.ro

Publicitate:

publicitate@newsmed.ro
Social

Acum ne găsești și pe rețelele de socializare!