Efectele cafeinei asupra copiilor

Cafeina este o substanță psihoactivă, care a devenit din ce în mai consumată de către adulți, dar și de către copii. Fiind o substanță legală și ușor de obținut, cafeina a devenit din ce în ce mai des utilizată chiar și în produsele destinate copiilor. Copii sunt mult mai predispuși la efectele cafeinei decât adulții, conform studiilor realizate până în prezent.

Surse de cafeină

Cafeina se găsește preponderent în cafea, ceai verde, ceai negru, ciocolată. Se poate regăsi și în unele medicamente indicate în tratamentul răcelii, în băuturi energizante sau în unele sucuri. Cantitatea de cafeină variază în funcție de preparatul în care se regăsește. Spre exemplu:

  • o cană de cafea conține 140 mg de cafeină
  • o cană de cafea instant (nes) conține 100 mg de cafeină
  • o cană de ceai conține aproximativ 75 mg de cafeină
  • o doză de suc (Coca Cola) conține aproximativ 40 mg de cafeină
  • o doză de Coca Cola fără zahăr conține aproximativ 45 mg de cafeină
  • o doză de Pepsi conține 38 mg de cafeină
  • 250 ml dintr-o băutură energizante conțin în medie 80 mg de cafeină
  • 360 ml de Mountain Dew conțin 55 mg de cafeină
  • o cană de ceai negru poate conține între 25 – 100 mg de cafeină
  • o cană de ceai verde are un conținut de cafeină cuprins între 8 – 16 mg
  • 30 ml de lapte cu cacao conțin 6 mg de cafeină

Efectele cafeinei asupra copiilor

Efectele cafeinei asupra copiilor au fost demonstrate prin numeroase studii. Acestea au fost realizate atât asupra copiilor, cât și asupra adolescenților. Ulterior, rezultatele studiilor au fost comparate cu rezultatele obținute din studiile realizate asupra adulților.

Efectele cafeina asupra obezității

S-a evidențiat că 60% dintre copii ce consumă băuturi cu cafeină și îndulcitori artificiali  în fiecare zi au un risc mult mai mare de a deveni obezi. Băuturile cu cafeină și zahăr cresc riscul de apariție al cariilor, din cauza eroziunii cauzate de acid și de zahăr. De asemenea, aceste băuturi nu conțin vitamine, minerale. Studiile au evidențiat faptul că un consum ridicat de băuturi și produse alimentare ce conțin cafeină este asociat cu un aport scăzut de apă, fructe, legume etc. Ca o consecință a consumului constant de băuturi cu cafeină și a adoptării unei alimentații dezechilibrate, pot apărea deficiențe. 

Cafeina favorizează eliminarea hormonului de stres (cortizol). Prezența acestui hormon în cantități crescute induce rezistența la insulină și depozitarea grăsimilor. Ca urmare, riscul de diabet și obezitate crește (mai multe detalii aici).

Efectele cafeinei asupra sistemului nervos

Efectele cafeinei apar ca urmare a interacțiuni acesteia cu sistemul dopaminergic. De asemenea, efectele cafeinei sunt corelate cu cantitatea ingerată. O cantitate de 200-300 mg de cafeină poate îmbunătăți funcțiile cognitive, crește concentrația și crește nivelul de energie. Dozele mai mari de 400 mg de cafeină provoacă stări de rău, greață, anxietate, neliniște, iritabilitate.

Cafeina inhibă secreția de serotonină, precum și receptorii pentru adenozină. Până în prezent s-au identificat patru tipuri de receptori pentru adenozină. Acești receptori sunt distribuiți majoritar la nivelul: hipocampului, al cortexului, al cerebelului, al nucleului accumbens, al nucleului tractului solitar, al tuberculilor olfactivi, al amigdalei. Cafeina se leagă de aceștia și astfel le inhibă activitatea, menținând o stare de alertă corticală și oferind senzația de energie și lipsă a somnului.

Efectele cafeinei asupra sistemului digestiv și a sistemului cardiovascular

Cafeina este un diuretic și de aceea, în cantități mari și în medii calde, poate conduce la deshidratare. Cafeina are și efect excitator asupra sistemului nervos. Ca urmare, provoacă agitație, neliniște, pierderea concentrării, afectează controlul mișcărilor fine. Crește riscul de a dezvolta boli ale sistemului nervos sau ale sistemului cardiovascular. Sistemul cardiovascular este afectat prin creșterea ritmului cardiac, ulterior pot apărea și alte modificări la acest nivel. Cafeina stimulează și producerea de acid clorhidric, ceea ce poate provoca gastrită sau chiar ulcer. 

Efectele cafeinei asupra performanțelor sportive

Cafeina contribuie la îmbunătățirea performanțelor sportive, în special a anduranței atleților. Astfel, cafeina ajută la realizarea unei contracții musculare mai eficiente și  scade senzația de oboseală.

Sensibilitatea la cafeină

Cu cât vârsta copiilor este mai mică, cu atât cantitatea de cafeină necesară pentru apariția efectelor caracteristice este mai redusă. Chiar dacă unele efecte secundare se observă mai puțin, 75% dintre copiii care consumă regulat cafeină au tulburări de somn. Tulburările de somn cresc ca frecvența dacă cafeina este ingerată după-amiaza. Aceasta se întâmplă deoarece eliminarea completă a cafeinei din organism poate dura până la șapte ore. 

Cei care consumă cafeină în mod regulat dezvoltă o creștere a toleranței la această substanță. Astfel, vor fi necesare cantități mai mari de cafeină pentru a produce aceleași efecte fiziologice.

Dependența de cafeină

Majoritatea consumatorilor de cafeină susțin că sunt dependenți de această substanță. Există studii care evidențiază faptul că dependența de cafeină este reală, dar și studii care arată contrariul. Variațiile rezultatelor provin din faptul că oamenii au organisme diferite, care metabolizează diferit aceeași substanță.

Întreruperea bruscă a consumului de cafea determină apariția stărilor de iritabilitate, nervozitate, anxietate, dureri de cap, lipsă  de energie etc.  De aceea, este indicat să se reducă progresiv consumul de cafea. Chiar dacă după întreruperea consumului de cafeină, stările de oboseală vor fi resimțite foarte pregnant, acestea vor dispărea în câteva zile. Pentru a favoriza dispariția stărilor de oboseală se recomandă adoptarea unui regim alimentar echilibrat și respectarea numărului de ore de somn necesare, conform vârstei.

Intoxicația cu cafeină

Consumul în exces de cafeina poate determina apariția unei intoxicații. Aceasta apare în special la copii, deoarece ei sunt mult mai sensibili la cafeină. Simptomele unei intoxicații cu cafeină sunt următoarele: stări de nervozitate, iritabilitate, agitație, insomnie, diureză, tulburări gastrointestinale, roșeață a feței etc.

Recomandări

Se recomandă consumul de cafea pentru efectele sale benefice (îmbunătățirea performanțelor cognitive, îmbunătățirea timpului de reacție, a performanțelor sportive, reducerea riscului de apariție a diabetului zaharat de tip II etc.) la adulți, dar nu la copii. Copii sunt mult mai sensibili la efectele cafeinei comparativ cu adulții. Ei pot dezvolta tulburări de memorie cauzate de o atenție deficitară, o concentrare redusă și de o stare de agitație. 

Băuturile ce conțin cafeină nu conțin și substanțe nutritive de care un copil are nevoie în perioada de creștere. De aceea, este indicat ca băuturile și alimentele ce conțin cafeină să fie înlocuite cu sucuri naturale, apă, fructe, batoane de cereale, oleaginoase etc.

Suntem pe social media

Like us!